Warmte en zwangerschap

zonnetje

Hoe overleef je de hitte wanneer je zwanger bent?

1)Drink voldoende water. Zo houd je je vochtbalans op pijl en dat is belangrijk minimaal 1,5 liter per dag. Ook wanneer je vocht vasthoudt is het belangrijk voldoende water te drinken. Koude washandjes op voorhoofd of in je nek helpen ook tegen hitte.

2)Goed insmeren – Wanneer je zwanger bent is je huid veel gevoeliger is voor de zon waardoor je sneller verkleurt. Sommige cellen in je huid worden hypergevoelig voor zonlicht en zullen sneller verkleuren. Omdat niet alle cellen even gevoelig worden verkleur je niet egaal. Deze pigmentvlekken noem je een zwangerschapsmasker en vind je op je voorhoofd, bij je jukbeenderen, op je bovenlip en bij je slapen. Jezelf goed insmeren is als je zwanger bent o zo belangrijk. Gebruik tenminste factor 15 als je nog geen zwangerschapsmasker hebt en facor 50 als je het begint te krijgen.

3)Vermijdt de volle zon tussen 12:00 en 15:00 – Tussen 12 en 3 heeft de zon de meeste kracht en is het vaak het warmst. Ga dan niet in de volle zon zitten maar zoek een mooi plekje op in de schaduw.Je huid heeft bij het zonnen veel bloed nodig. Als zwangere heb je al je bloed hard nodig om je baby te voeden en voor jezelf. Als je niet voldoende bloed rond kunt pompen, heb je kans op duizeligheid.

4)Houd je huis koel – Sluit, zodra het buiten warmer wordt dan binnen, alle ramen en deuren en doe de gordijnen dicht. Zo houd je je huis het koelst. De supermarkt is ook altijd lekker koel.

5)Neem een lekker voetenbadje, houd je polsen regelmatig even onder de koude kraan.

Wanneer t warm is kun je ook wat meer vocht vasthouden …meestal in handen of enkels en voeten. Enkele tips:

  • Drink veel water, dat helpt om t vocht af te voeren
  • Eet niet te veel zoute dingen want dat houdt juist t vocht vast
  • Na t douchen spoel je je benen en voeten koud af , dat stimuleert de bloedsomloop (helpt ook bij onrustige benen)
  • Probeer in beweging te blijven. Een dagelijks wandelingetje van een half uur doet wonderen (een uurtje zwanger & Fit)
  • Leg je voeten omhoog en beweeg met je enkels en tenen. (in bed een kussen onder het matras , zodat je voeten iets hoger liggen)
  • Als je je voeten omhoog hebt liggen, kan het helpen om je benen van onder naar boven te masseren (moet iemand anders doen natuurlijk 😉
  • Draag lekkere schoenen die niet knellen….moet je trouwens altijd doen 😉
  • En eet lekkere:

ijsje