Veel gestelde vragen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent a eros a enim fringilla rhoncus laoreet eu tortor. Phasellus finibus faucibus dui quis fringilla. Aliquam eget lectus dui. Quisque dictum quis velit a laoreet. Aliquam tincidunt ipsum risus, a suscipit purus pellentesque et. Etiam lacinia arcu sit amet eleifend efficitur. Aliquam ornare nunc convallis pulvinar imperdiet. Nulla facilisi. Nulla scelerisque ultricies ullamcorper. Suspendisse potenti. Morbi aliquam nec velit a vulputate. Fusce ut magna ex.

De schuine en de dwarse buikspieren mag je prima trainen tijdens de zwangerschap, deze zijn ook nodig voor het stabiliseren van je bekken en helpen mee tijdens de persfase. De rechte buikspieren trainen we niet.

Wanneer je zwangerschap goed verloopt, en jij voelt je goed mag je doorsporten tot aan je bevalling

Wanneer je een keizersnede hebt gehad mag je pas na 6 weken weer starten. Dames die een vaginale bevalling hebben gehad mogen al iets eerder starten, indien mogelijk.. Het beste is om goed te luisteren naar je lichaam. Tijdens de nagymlessen is er veel aandacht voor de bekkenbodem, rompbalans / stabilisatie en conditie. Het herstel kan bij iedere dame anders zijn. Wij passen de oefening zodanig aan dat iedereen mee kan doen, zonder dat je jezelf forceert.

We vragen bij aanvang van de les aan iedereen hoe het gaat en of er nog bijzonderheden zijn, Wanneer er bijzonderheden zijn kunnen we daar tijdens de les rekening mee houden en je gerichte adviezen geven en indien nodig een oefening aanpassen.

Jazeker dat kan!

De Zwanger en fit is zo opgezet dat je op je eigen niveau mee kan sporten. Het is juist goed ook (ook) tijdens je zwangerschap verantwoord actief te blijven! Het voorkomt klachten en bevorderd een sneller herstel na de bevalling.

Tuurlijk! De Ont- Zwanger & Fit cursus is zo gemaakt dat iedereen op zijn eigen niveau mee kan doen, dus ook wanneer je voor of tijdens de zwangerschap niet gesport hebt. Tijdens de lessen wordt er rekening gehouden met wat je (al) wel en  (nog) niet kan.

Tijdens de lessen is er aandacht voor conditie herstel en herstel van de romp. Daarnaast is er zeker ook aandacht voor herstel van het bekken. De eerste les komt Marlou Crolla , zij is bekken fysiotherapeut, tips en oefeningen geven wat betreft het verbeteren van de kracht , stabiliteit  van het bekken. Ook is er aandacht voor eventuele incontinentie klachten , hoe deze te voorkomen of te verminderen indien nodig.

Jazeker! De Zwanger & Fit cursus is zo gemaakt dat iedereen op zijn eigen niveau mee kan doen tijdens de les. Wanneer het goed voelt kun je sporten tot aan de bevalling. Ook voor dames die klachten hebben van hun bekken of rug kan juist sporten (onder begeleiding) de klachten verminderen, ook tijdens het einde van je zwangerschap.

Tijdens de zwanger & Fit cursus wordt er bij elke bijeenkomst een thema besproken. De thema’s die aan bod komen zijn gericht op ademhalingsoefeningen die je toe kan passen tijdens de bevalling.  Daarnaast krijg je informatie over je bekkenbodem, houdingsadviezen en de periode na je bevalling en je krijgt tips om een voorkeurshouding  bij je kindje te voorkomen.

Jazeker! Er is geen verwijzing van een huisarts of specialist nodig om een consult bij een kinderfysiotherapeut te krijgen.

Een plagiocephaly is een afvlakking van de schedel. Deze komt vaak voor bij baby’s als gevolg van een voorkeurshouding. De baby ligt dan vaak met zijn bolletje naar dezelfde zijde gedraaid (dit kan verschillende oorzaken hebben)  , waardoor het onderliggende deel van het bolletje afgevlakt raakt.

De kinderfysiotherapeut kan ouders tips en adviezen geven waardoor een voorkeurshouding verminderd en daarmee ook de plagiocephaly afneemt.